torsdag 12 mars 2009

Över stadens vatten

Varje morgon tillbringar jag 41 minuter på samma tunnelbana. Hopplöst tråkigt, kan tyckas. Men under de 41 minuterna hinner jag passera inte mindre än fyra broar över vatten! Länge har skanstullsbron varit min favorit eftersom man så väl ser årstiden återspeglas i skogen på årstasidan. Men nu i vintertider vinner tranebergsbron stort. Vissa dagar har snön legat som en mjuk matta på isen mellan västra skogen och minneberg. Idag hade mattan en stor silverblank reva som perfekt återgav husen på västra skogens sida. Vansinnigt vackert! Och i isen på karlbergskanalen är det alltid roliga konstiga mönster.

En av favoritbroarna är ändå bron mellan alvik och stora mossen, trots att den inte går över vatten. Skramlandet, gnisslet, den låga farten, den tvära kurvan och bilarna nedanför - allt tillsammans gör att jag får känslan av att sitta i ett bergodalbanetåg, alldeles innan man åker uppför branten. Det är alltid med barnslig besvikelse jag registrerar att tåget stannar i stora mossen och inte susar upp för något abrahams berg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar